Eind jaren 50 ontstaat een nieuw door de jeugd gedragen muziekgenre dat de traditionele (stijl)dansmuziek binnen enkele jaren verdringt. Indorock-groepen als de Tielman Brothers en in de jaren 60 de mercy- beatgroepen nemen het voortouw over. The Original Victoria Band merkt dat pijnlijk als zij in 1964 een dubbel optreden hebben in café Het Wapen van Breda (Grote Markt 49) met de rocker Johnny Lion. Ook de talloze toneelverenigingen in Breda verdwijnen en daarmee het traditionele “bal na”. In het jubileumjaar 1964 werden dan ook geen activiteiten naar buiten georganiseerd. De band overbrugt enkele jaren en steekt in bij de tweede (jazz)revival met als centraal punt de Roaring Twenties Jazz Club in de achter zaal van café Boerke Verschuren. In 1968 start de jazzsociëteit met muziekavonden van Bredase orkesten. In 1969 behoort The Original Victoria Band daar ook bij en is een van de RTCB-huisorkesten. De arrangementen zijn een mix van populaire bevrijdingsmuziek (Glenn Miller) en door Bert Brouwers geschreven transcripties van bands als Fletcher Henderson, Bennie Moten, Jean Goldkette en Paul Whiteman. Vanaf 1958 vonden de wekelijkse repetities plaats in Café de Beyerd, waardoor er met deze zaak en de familie de Jongh een speciale band ontstond en er regelmatig een optreden “in de thuisbasis” werd verzorgd. Aan het begin van de jaren zeventig trad een kentering op bij het publiek in de belangstelling naar de oude jazz. The Original Victoria Band ging zich hier volledig op toeleggen met een bezetting, die inmiddels een smeltkroes was geworden van jonge en oude bandleden. Bandleider Bert Brouwers schreef in de magere jaren talloze aangepaste arrangementen, al naar gelang het aantal leden dat aanwezig was. Het repertoire ontwikkelde zich in die tijd richting Benny Moten, Fletcher Henderson en Bix Beiderbecke. In 1972 viert de Original Victoria Band het 50-jarig bestaan en legt daarmee voor het eerst het orkest vast op plaat. Het repertoire op de plaat is een afscheid van The Original Victoria Band als dansorkest en laat horen dat de band als jazzorkest verder wil. Dat kon ook want in de bezetting van 1972 zitten jazzmuzikanten als Joep Peeters (sousafoon), Bert Brouwers (rieten) en Ad Houtepen (cornet). Zij bieden voldoende basis om de nieuwe weg in te slaan.
In 1974 was er dan ook weer voldoende materiaal voor de viering van het 50-jarig bestaan, dat net als in 1934 en 1949 plaats vond in de stadsschouwburg Concordia.Tal van oud-leden bezochten dit feest, waar Marcel Thielemans (zanger en trombonist bij de Ramblers) en blueszangeres Victoria Varekamp hun medewerking aan verleenden. “Tijdens deze avond werden Koninklijke onderscheidingen uitgereikt aan oud-leider Theo Abels en saxofonist Fé Claus, vanwege hun jarenlange verdiensten voor het orkest”. Als Joep Peeters in 1976 in de saxsectie plaatsneemt en Leo Sluijmers (trombone en cornet) de kopersectie completeert is de tijd rijp voor de vroege bigbandopnamen. De band borduurt tevens voort op tradities uit het verleden. Zo blijft The Original Victoria Band tussen 1973 en 1990 matinees en soirees organiseren in De Beurs koffieconcerten 1973-1976), café De Vrachtwagen [Ginnekenmarkt 13) (theeconcerten 1976-1978), partycentrum Congres ( 1982-1987), hotel Mastbosch (1987-1988), en de Fazanterie (matinee 1988-1989). Gedurende de jaren zeventig en tachtig maakte The Original Victoria Band een aantal grammofoonplaten en trad op in een aantal radioprogramma’s, zoals “Für Elise”, “Zin in Muziek” en “Van Twaalf tot Twee”. In 1977 trad het orkest op in Parijs in jazzcafé “Le Petit Journal” en in “La Salle de la Mutualité”. Tijdens het Bredase Jazzfestival begeleidde de Victoria Band Snub Mosley, die de schuiftrombone bespeelde. Dit optreden werd live uitgezonden op de radio. In januari 1978 organiseren de Roaring Twenties Jazz Club en Modern Jazz Breda, sinds 1973 het stilistisch verlengstuk van de Oudestijljazzclub, een jazzmeeting in de achterzaal van café De Graanbeurs. De nieuwe bigbandbezetting presenteert zich hier voor het eerst. De band kent in deze periode twee arrangeurs: Joep Peeters , die richt zich op transcripties van de McKinney’s Cotton Pickers en de arrangementen van Don Redman en Ad Houtepen, die de blanke hot-dance bands als California Ramblers en Jean Goldkette als voorbeeld neemt. Joep Peeters legt in maart 1981 in eigen beheer de muzikale ontwikkeling van de band vast op de LP: Oh, you have no idea (Quer XLR-81548). De opnamesessies vinden plaats in motel Brabant in Breda. Na het 11e Oude Stijl Jazzfestival 1981 kiest Joep Peeters voor een andere jazzmuziekstijl en neemt Ad Houtepen de muzikale leiding van de Original Victoria Band over.